Collega Mihnea in de kijker: ‘Zonder vrijwilligers is er geen Startpunt’

door leen_s

In ons Startpunt in Brussel ontvangen we asielzoekers op hun eerste dag in België. Het is een plek waar ze even tot rust kunnen komen na een lange en vaak gevaarlijke vlucht naar ons land. Ze krijgen er een warme kom soep en de eerste belangrijke informatie. In dit interview zetten we de coördinator van de vrijwilligerswerking van het Startpunt in de kijker, Mihnea Iuga: ‘De vrijwilligers zijn zeer belangrijk. Zonder hen is er geen Startpunt, maar enkel een lege ruimte. Zij zorgen dat asielzoekers en vluchtelingen een warm welkom krijgen’.

Wat doe je precies voor Vluchtelingenwerk?

‘Ik ben bij Vluchtelingenwerk Vlaanderen aan de slag gegaan via EVS (Europees Vrijwilligerswerk). Mijn taak is de coördinatie van de vrijwilligerswerking van het Startpunt. Ik maak de planning en regel de contracten en transportvergoeding voor de vrijwilligers.

Mijn belangrijkste taak is de vrijwilligers actief houden en ervoor zorgen dat ze gemotiveerd blijven. Nieuwe vrijwilligers zijn vaak heel enthousiast. Het meest uitdagende aspect van mijn job is ontdekken hoe we de vrijwilligers die vaak komen, kunnen blijven motiveren. Ook aan het grote publiek tonen wat we precies doen is ontzettend belangrijk’.

Waarom is het Startpunt zo belangrijk voor de vluchtelingen en asielzoekers?

‘Voor asielzoekers is het Startpunt vaak het eerste contact met Brussel. Wanneer ze een gesprek hebben bij de Dienst Vreemdelingenzaken, moeten ze naar buiten wanneer de ambtenaren ’s middags pauze nemen. Bij Startpunt vangen we hen dan op. Ze worden er verwelkomd met een vriendelijk gezicht en een lach, door mensen die hen oprecht willen begeleiden.

We geven de asielzoekers en vluchtelingen een warm welkom met soep, thee en koffie, maar proberen hen vooral goed te informeren. Bij het Startpunt zijn er vrijwilligers die zelf asielzoeker zijn geweest. Zo brengen we mensen op de vlucht in contact met vrijwilligers van het land waar ze vandaag komen en kunnen ze in hun moedertaal uitleg krijgen over de asielprocedure en de toestand in hun land. Dat maakt de ervaring voor hen een stuk aangenamer en betrouwbaarder.

Je ziet vaak nieuwe mensen die toekomen, maar soms komen mensen meer dan eens, wanneer ze meerdere keren op gesprek moesten bij de dienst vreemdelingenzaken. Zo krijgen wij ook een beeld van wat er met hen is gebeurd en hoe het met hen gaat’.