Collega in de Kijker: Francis

door Dimitri
  • Francis

Vandaag is het opnieuw tijd voor ‘Collega in de kijker’. We interviewen dan een medewerker van Vluchtelingenwerk Vlaanderen en vragen naar zijn of haar verhaal. Francis is aan de beurt. Grafische vormgeving is zijn passie, fondsenwerving zijn nieuwste uitdaging.

 

Francis: Ik ben Francis, medewerker webcommunicatie, informatieverspreiding en fondsenwerving. Om het in simpele taal uit te leggen, ben ik de verantwoordelijke voor onze sociale media. Ik bouw ook mee aan onze website, zowel inhoudelijke als vormelijk. En ik sta in voor fondsenwerving. Ik probeer dus om ons doelpubliek warm te krijgen om giften te doneren voor Vluchtelingenwerk. Vandaag zijn wij nog veel te afhankelijk van allerlei subsidies. Dat moet in de toekomst veranderen. Daar ligt onze grootste uitdaging.

 

Wat deed je voor Vluchtelingenwerk?

Francis: Van opleiding ben ik grafisch vormgever. Dat was en is nog steeds mijn grootste competentie. Ik heb een tiental jaar voor webbureaus gewerkt als informatiearchitect en webdesigner. Na tien jaar ben ik even gestopt met werken. Na een korte pauze kwam er een vacature vrij voor een halftijdse vervanging voor medewerker webcommunicatie en sociale media bij Amnesty International. Zo kwam ik in de non-profit sector terecht. Dat werd een heel leuke opportuniteit, om als webbeheerder met sociale media aan de slag te kunnen gaan. Natuurlijk hield ik me bij de web agencies an sich al bezig met sociale media. Sociale media zijn een onderdeel van het landschap van webdesign. Ik had er dus al een beetje ervaring mee. Wel eerder als architect. Dat betekent dat wij systemen opzetten zodat gebruikers zelf aan de slag kunnen met hun website of sociale media. In die job bij Amnesty kon ik mijn ei kwijt met lay-out. Na zes maanden eindigde mijn vervangingscontract. Karen Moeskops (nvdr. directeur Amnesty International Vlaanderen) liet mij weten dat er een gelijkaardige functie was bij Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

 

Hoe ben bij ons op fondsenwerving terechtgekomen?

Francis: Ongeveer twee jaar geleden begon ik fulltime bij Vluchtelingenwerk in sociale media en documentatie. Maar er kwam toen een grote herstructurering. Plots viel ik terug op een halftijdse job. Tot ze mij vroegen om voor Vluchtelingenwerk mee de fondsenwerving uit te bouwen. Er was daar al heel lang een vacature die maar niet ingevuld geraakte. Ik heb toen wel even goed moeten nadenken. Uiteindelijk ben ik er voor gegaan.

 

Wat zijn je taken?

Francis: Ik verzorg onze sociale media. Momenteel zitten wij op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Daarnaast doe ik lay-out en fondsenwerving. Op dit moment is fondsenwerving mijn belangrijkste taak. Ik beheer ook de website van Vluchtelingenwerk. Webcommunicatie, daar komt het eigenlijk op neer. Samen met een collega bouwde ik mee aan de architectuur van onze vernieuwde website. Met de hulp van een webbureau kwamen we tot een boomstructuur die diende als basis van de website. Voor elke webpagina was een ontwerp: Hoe moest die pagina eruit zien? Welke tekst en afbeelding moet waar staan? Samen met onze webbeheerder implementeerden we de design en look van onze website.

 

Wat zijn je grootste uitdagingen in je job?

Francis: Onze fondsenwerving van de grond krijgen. Dat is wel een hele grote uitdaging, want Vluchtelingenwerk heeft geen grote geschiedenis en ervaring met fondsenwerving. Onze boodschap is soms ook moeilijk om te verkopen. Het is geen makkelijk thema om mee te werken, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Eén van de moeilijkste dingen is om nieuwe contacten te werven. Je kan mensen niet zomaar aanspreken of e-mailen. Het haalt ook niets uit om e-mailadressen te gaan kopen. Er moet een goede strategie achter onze boodschap zitten.

 

Wat spreekt je daarin zo aan?

Francis: De samenhang van enerzijds de communicatie en anderzijds de lay-out. Ik ben van opleiding grafisch vormgever en daar ligt nog altijd mijn grootste competentie. Dat is wat ik het beste kan. Maar die combinatie van vorm en inhoud spreken mij enorm aan. Kijk, een fondsenwervende brief opstellen, daar ben ik vrij goed in. Je moet woorden en zinnen op zo een manier positioneren, finetunen als het ware, dat ze aanspreken voor de lezer. Onze lezer moet in ons verhaal meegetrokken worden. Het juiste zinnetje moet op de juiste plaats staan. Onze boodschap moet ik in een brief kunnen gieten en die brief moet klaar en duidelijk zijn. Als grafisch vormgever ben je natuurlijk ook heel veel met taal bezig omdat het vak heel erg ‘talig’ is. Je bent met letters bezig. Vroeger werkte ik nog aan literaire tijdschriften. Daar ging het maar over één ding: leesbaarheid. Vormgeving is het weghalen van elke barrière tussen de boodschap en de ontvanger. Als je iets slecht vorm geeft, is het moeilijk om te lezen. Als je het te goed vorm geeft, dan kijkt de ontvanger meer naar hoe mooi het wel is. Vormgeving moet verdwijnen achter de tekst. Het mag niet opvallen. Het moet vanzelfsprekend zijn. Zoals een scheidrechter op een voetbalveld. Die mag je ook niet opmerken. Dan heeft hij een goede match gefloten.